Second Life är en mötesplats där spelarna får träffa andra spelare i en virtuell värld, där personer från helt olika delar av världen kan umgås och träffas, fast från bakom datorskärmen. Det kallas ännu inte för spel av skaparna, men upplevs helt klart som ett sådant, dock med huvudsyftet att få folk att knyta kontakt och upptäcka.
Vi har tidigare skrivit om tur i spel, skrock och vidskeplighet men nu ska det handla om ett spel och en virtuell mötesplats online. Skaparna vill inte kalla det för ett spel, men det kan dock liknas med det eftersom man styr en avatar av sig själv i en virtuell värld för att utforska och träffa andra personer. Varför det inte kallas för spel kan kännas konstigt, men det är nog för att själva spelandet inte är syftet, vilket istället är att man just ska träffa nya människor. Man får välja hur ens personliga avatar ska se ut antingen utifrån en vild fantasi eller ifrån verkliga egenskaper.
Träffades genom Second Life och blev kära
I en artikel från Aftonbladet kan man läsa om Fiona från Australien och Patrik från Sverige, som träffade varandra genom spelet och mötesplatsen Second Life och är nu ett par sedan 8 år tillbaks. De blev snabbt kära och beslutade sig efter 9 månaders kontakt över två kontinenter för att ses IRL, i det riktiga livet alltså. Fiona tog en inte helt odramatisk resa till Sverige för att träffa Patrik, som kantades av försenade plan och försvunnet bagage. Men tillslut fann de varandra och sedan dess har de varit fast.
Sägs vara framtidens sociala medier
Det har nu sedan ett tag tillbaka spekulerats om att denna typ av spel, som Second Life, är framtidens sociala medier. Det behöver alltså inte bara handla om att träffa nytt folk och utforska nya platser, det kan också bli ett sätt för att kommunicera med gamla vänner och familj.