Dataspel

Ett av världens bästa spel

När Starcraft kom var det på många sätt ett unikt spel, detta trots att det egentligen inte innehöll så mycket som var helt nytt. Det hade kommit spel tidigare, kanske framför allt Another World, som var betydligt mera nyskapande. Starcraft plockade element från andra realtids strategispel, inte minst från Command and Conquer och Starcrafts föregångare Warcraft. Men utvecklarna Blizzard gjorde en viktig förändring jämfört med tidigare spel, och denna förändring var fullt tillräcklig: de tre olika raser (ja, det är okej att prata om raser här eftersom det handlar om rymdvarelser) som fanns att välja mellan var helt olika. Det fanns alltså ingen motsvarighet till Terrans Siege Tank hos någon av de andra två raserna, och det gäller alla de olika enheter som finns i spelet.

De taktiska kraven

När två spelare möts i Starcrafts multiplayer-läge är det kanske att jämföra med när två lag i olika sporter möts, under gemensamma regler, eller åtminstone när två lag i samma sport, med helt olika laguppställning, möter varandra. Den som vill bli skicklig i detta spel måste därför välja en ras, och sedan utveckla tre distinkta strategier för att möta både de två andra raserna och den egna rasen. Detta gör att Starcraft får en helt annan dynamik än många andra dataspel.

Sydkoreas nationalsport

Dynamiken har i sin tur gjort att Starcraft har fått extremt många fans, och det gäller inte bara de som själva aktivt spelar. Starcraft har även blivit en publiksport, framför allt i Sydkorea där det idag är den populäraste sporten av alla. Det finns flera tv-kanaler i Sydkorea och USA som sänder Starcraft-matcher live, och precis som många andra sporter går den ibland att se på viaplay gratis.