browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Satsar på marknadsföring

På grund av ökad marknadsföring gick det sämre för ett utav de största spelbolagen än man väntat sig under årets första månader. Överhuvudtaget har spelbolagen lagt allt mer pengar på marknadsföring, vilket både kan vara bra och dåligt.

fjärrkontroll-tv-reklam

Unibet gick sämre än förväntat under det första halvåret av 2016, trots att aktiviteten ökade mycket under sommarens fotbolls-EM, skriver Svenska Dagbladet. Varför det gick sämre för Unibet även om spelandet ökade i och med EM beror till största del på att man ökade marknadsföringskostnaderna. Man ökade dessa kostnader från 17,3 miljoner motsvarande period i fjol, till 30,4 miljoner pund i år.

Måste marknadsföra

Med tanke på att det de senaste åren kommit en rad nya aktörer som erbjuder betting och casinospel på nätet måste de existerande företagen lägga allt mer pengar på sin marknadsföring. När i princip all reklam på teve och i tidningar är för spel, gäller det att som spelföretag lägga extra krut för att sticka ut i mängden. Det är nämligen så att de flesta som blir lockade till att spela, blir det just på grund av den rätt aggressiva marknadsföring som spelbolagen ägnar sig åt.

Dåligt för spelarna

Här kan man läsa att spelbolagen satsar enorma summor på marknadsföring i olika kanaler och att man bara satsar mer för varje år som går. Mellan år 2013 och 2014 ökade spelbolagen sin marknadsföring till den dubbla. Detta kanske är en positiv trend för spelföretagen eftersom de får allt mer intäkter, vilket gör att de faktiskt kan lägga mer pengar på marknadsföringen. Men för spelarna måste det ändå ses som något negativt. De flesta experter inom spelberoende säger att den ökade marknadsföringen rent av är förödande för spelarna och att det framförallt är unga som drabbas av den ökade marknadsföringen eftersom de är mer lättpåverkade.